Woensdag 22 oktober, dag 5: Na een lekker nachtje zeilen is om 11 uur ‘s ochtends de wind op. Motor gaat aan, rustige zeegang. Ondanks weinig wind hebben we een prima dag, lezen, kletsen en heerlijk gegeten, in de middag een wrap gevuld met geroerbakken teriyaki groenten en ‘s avonds een groene viscurry met verse koriander. Het leven aan boord is niet slecht! We hebben echter een matige nacht, omdat de schrik ons in de benen slaat nadat de startaccu blijkt te koken. Herinneringen aan 2011 in de Kieler Bocht komen boven. Na drie uur afkoelen en langzaam zeilen, blijkt de motor gelukkig toch te starten, de schade lijkt beperkt. Maar hierdoor heel matig geslapen allebei.
Donderdag 23 oktober, dag 6: Vandaag weer licht weer, we motorzeilen een groot deel van de dag. Ongeluk komt nooit alleen, dus vandaag deel twee: Pieters leukste leesbril gaat overboord. Het goede nieuws is dat de twee bananendadelcakes en het zelfgebakken brood perfect zijn gelukt. ‘s Avonds kijken we een aflevering van The Killing, dat lukt niet vaak op zee.
Vrijdag 24 oktober, dag 7: De hele nacht kunnen zeilen met een snelheid van 4,5 knoop. Helaas is de richting niet perfect. Eind van de nacht ineens een pittige squall waarin veel wind, die ik door de duisternis van de nacht niet zag aankomen. Even gaat het er heftig aan toe. Dan komt de wind pal uit het zuidwesten, precies de richting waar we heen willen. We gaan maar langzaam in de richting van ons waypoint, door de afwijkende zeilkoers. Gelukkig schijnt wel de zon. We merken duidelijk dat het frisser wordt. Het zeewater is in de afgelopen dagen afgekoeld van 24.4 graden tot 17.6 graden, brrrr. Een groot deel van de dag brengen we motorzeilend door.
Zaterdag 25 oktober, dag 8: Vanochtend weer naar Golf Harbour Radionet geluisterd, die uitgebreid het weer tussen Tonga en NZ bespreken en de zeilers die onderweg zijn adviezen geven. Ze volgen ons sinds vertrek dagelijks, omdat Pieter de coordinaten telkens per mail aan ze doorgeeft. Vanochtend zeiden ze: Yes, Deesse, we were discussing your situation this morning, you are in a very interesting position (oh oh, dit is vaak hun eufemisme voor trouble). Ze adviseren ons om flink gas te geven en te zorgen dat we dinsdag binnen zijn, voordat er een pittig front overtrekt. Okee, strategie wordt aangepast, vanaf nu willen we 120 mijl per dag richting waypoint afleggen. Dus motor aan. Om 13 uur steekt de verwachte wind op, nu uit prima hoek, zuidoost, en kunnen we zeilen, tot zondagochtend 6 uur. Het waait stevig door, 20-25 knopen en we gaan dus aan de wind, maken flinke klappers op de steile golven. Tja, dit soort ruig zeezeilen is voor ons lang geleden. Maar na 24 uur zijn we 130 mijl dichterbij het doel, mooi! Nog twee dagen te gaan, de bubbels zetten we vast koud.