Skip to Content

Wereldreisplan

Voorbereidingen

Omdat we al langer wisten dat we ooit met ons schip de wereld rond wilden gaan zeilen, zijn we ook al jaren geleden begonnen met de voorbereidingen. En dat is maar goed ook, want nu het vertrek nadert, blijkt maar weer hoeveel er nog steeds te doen is. 1 ding hebben we inmiddels al geaccepteerd; klaar zullen we wellicht nooit zijn!

Dat is ook wat je leest bij andere vertrekkers; de to-do lijst lijkt alsmaar te groeien, in plaats van dat deze langzaam aan kleiner wordt.  En zo ook in ons geval; dit klopt!

Drie jaar geleden zijn we begonnen een excel-bestand aan te leggen, met daarin alle klussen op een rij. Alles wat we nog wilden kopen of vervangen kwam in die lijst te staan. Maar ook de dingen waarin we ons wilden scholen, cursussen of examens voor moesten doen.

Per jaar maakten we een plan voor groot en klein onderhoud, wat moest tijdens het vaarseizoen en wat moest  in de wintertijd gebeuren. Voor ons werkte dit goed en hielden we wat overzicht.

Onderstaand per jaar de zaken die we hebben aangepakt:

2008

  • Installatie van nieuwe stuurautomaat

2009

  • Watermaker geïnstalleerd
  • Installatie van de duogenerator

2011

  • Lopend want laten vervangen
  • Toplicht door LEDlamp vervangen
  • Aanschaf Rocna-anker
  • Installatie van elektrische ankerlier
  • Aanschaf plotter

2012

  • Verstaging laten vervangen
  • Dek opnieuw laten rubberen en schuren
  • Installatie van de windvaanstuurinrichting
  • Aanleg 220V stopcontact en revisie van de bedrading rond de accu’s

2013

  • Onderwaterschip in de coppercoat laten zetten
  • Aanbrengen van zonnepanelen, verlengen van hekstoel en maken van poortjes in zeereling
  • Installatie van AIS zender
  • Installatie van satelliettelefoon
  • Alle verlichting aan boord vervangen door LEDlicht
  • Vervanging bedrading van de mast
  • Installatie van korte golf radio

 

Reisplan in grote lijnen

30 juni 2013 was ons afscheidsfeest, in restaurant At Sea.

Op 8 juli 2013 zijn we vertrokken vanuit de haven van Scheveningen, de wind was gunstig, wij waren er klaar voor en ons huis werd op het nippertje verhuurd! Hoera!

 

Globaal ziet het plan voor het eerste stuk tot het Caribisch gebied er alsvolgt uit:

Begin juli vertrek uit Nederland, naar zuidkust van Engeland, zo westelijk mogelijk.

Zodra er een gunstig weer-window is wagen we de oversteek over de golf van Biscaje naar A Coruña, Spanje.

Daar genieten we wekenlang van de Spaanse Ria’s, terwijl we langzaam afzakken.

Eind september zullen we ergens aan de zuidwestpunt van Spanje zijn, dan reizen we naar Malaga, waar we bij de Van der Graafjes in Casa Amarilla onze golfvrienden treffen voor een paar dagen golf en boerenbridgeplezier.

Dan volgt de oversteek naar de Canarische eilanden. Half oktober komen Brigitte en Mariëtte. Samen in een appartement, wij op de boot en dan leuke uitstapjes maken met elkaar. In de eerste week van november ontmoeten we Karin en Edwin op Gran Canaria voor gezelligheid en paar dagen golf samen.

Half november de oversteek naar de Kaap Verdische eilanden.

Vertrek de eerste week van december voor de Atlantische oversteek en we hopen de kerstdagen dan op het eerste Caribische eiland te gaan vieren.

 

Heel globaal is de route daarna alsvolgt:

begin april 2014 door het Panama-kanaal. Dan via de Galapagos eilanden richting Frans Polynesië waar we natuurlijk de Markiezen gaan bezoeken; ieder geval het eiland Hiva Oa waar Jacques Brel begraven ligt. Vanaf dat moment volgt een half jaar waarin we vele prachtige tropische eilandengroepen aandoen, om tegen november 2014 in Nieuw Zeeland aan te komen. Daar is het dan zomer, een ideale tijd om er te klussen aan de boot en om daarna een paar maanden rond te reizen, eventueel met een campertje? Tenslotte moeten we het orkaanseizoen voorbij laten gaan voor we weer verder kunnen gaan. Tegen die tijd gaan we de plannen even kritisch tegen het licht houden. Het “makkelijkste deel” zit er dan op, daarna wordt het pittiger. Vinden we het nog wel leuk? Tijd voor een evaluatiemoment.

Als het antwoord op bovenstaande vraag van ons allebei ja is, dan zal de route boven Australië langs voeren, misschien een stukje van Indonesië zien. Dan een grote oversteek naar Madagaskar, om Zuid-Afrika heen, met de heersende winden meevaren naar Brazilië, naar Suriname, nogmaals het Caribisch gebied (oh, wat vervelend), misschien Cuba als de tijd het toelaat, en dan terug richting Europa, via Bermuda en de Azoren.

Dat is het plan in grote lijnen. Maar hoe we het werkelijk gaan doen, zal de tijd ons leren. Hoe dan ook, we proberen van elke dag te gaan genieten!