Vrijdag 24 juni, dag 8: Terwijl we goede voortgang maken en aan het eind van de dag ten zuiden van Ierland langsvaren, heerst er een wat zakelijke stemming aan boord. We sturen wat zakelijke mails, maken afspraken met toekomstige collega’s, ik ben bezig met eerder starten met werken, nu mn vader is uitgevallen. Niet zo’n goede nacht gehad, mn hoofd zit vol en het is moeilijk om in slaap te komen. Gelukkig haal ik overdag de schade wat in. We blijven lieve mails krijgen met steunbetuigingen en mensen die laten weten dat ze ons komen binnenhalen, zo leuk. Vandaag 132 mijl afgelegd.
Zaterdag 25 juni, dag 9: Weer een matige nacht gehad. Vandaag waait het 15 knopen van achteren, een zonnetje prikt door het lichte wolkendek, we rollen zelfs af en toe een zijde van de serre open voor frisse lucht. We varen onder de Scilly’s door en daarmee het begin van het Kanaal in. Flink meer scheepvaart om ons heen dan gebruikelijk, vooral voor vissers moeten we goed oppassen, die veranderen steeds van richting en als we ze oproepen krijgen we nooit gehoor, waarschijnlijk staat iedereen aan boord onderdeks mee te helpen met de visverwerking. Hoewel we voorrang hebben als zeilboot, moeten we toch heel wat keren uitwijken voor deze boten. Iona is vandaag aangekomen in Falmouth, hun thuishaven waarvandaan ze vier jaar geleden vertrokken. Het gaat niet ideaal met onze zeilende vrienden. Tuuletar moet Falmouth binnengaan ivm motorproblemen, lage oliedruk. Stamper heeft al sinds vertrek van de Azoren motorproblemen, lekkende koppakking en heeft zijn motor continu zachtjes bijstaan, omdat hij deze niet meer zal kunnen starten als hij hem afzet. Vreselijk, 8 dagen lang dat lawaai, we zijn niet jaloers op ze. Ook zij gaan in Falmouth stoppen om de problemen op te lossen. Zen Again zit een paar dagen achter ons en motoren sinds 2 dagen omdat ze nauwelijks wind hebben. Alleen de crew van Anke Sophia maakt het prima, die zijn veilig aangekomen in Camaret sur Mer en vermaken zich goed. Vandaag 139 mijl dichter bij huis.
Zondag 26 juni, dag 10: Vandaag een heerlijke dag die begint met zonneschijn en gebakken eieren met spek. Vooralsnog hebben we duidelijk veel meer stroom mee dan tegen. De zee is glad dankzij de flinke stroom mee en met 15-20 knopen wind van achteren zeilen we heerlijk. We varen onder Dartmouth langs, de plaats vanwaar we drie jaar geleden vertrokken om de Golf van Biskaaie over te steken. We blijven noord van de shipping-lanes, nu echt veel schepen om ons heen. Omdat we vlak langs de kust varen hebben we telefoonbereik, fijn om eens rustig met Cora te praten, makkelijker met een normale verbinding dan per sateliettelefoon, waarop vertraging en stemvervorming zit. Maar zo fijn dat we hem aan boord hebben! Ik krijg mijn vader te spreken, die alweer wat levendiger klinkt, maar nog steeds verward is. De broer van Cora vliegt vandaag naar Nice, ze rijden samen de auto terug naar Nederland vanavond en vannacht en mijn vader wordt maandag naar Nederland gevlogen. We hebben 136 mijl op de teller erbij. In de avond neemt het zicht flink af. ’s Nachts ineens potdichte mist, nog geen 10 meter zicht. En dat terwijl we vannacht het verkeersscheidingsstelsel moeten gaan oversteken. Hartstikke spannend, als op nog geen halve mijl een enorm groot passagiersschip achter me langs vaart, waarvan ik elke minuut de misthoorn wel hoor, maar het schip zelf niet kan zien. We vertrouwen volledig op onze elektronica. Zo fijn te weten dat we een AIS-signaal uitzenden, zodat andere schepen onze positie en koers op hun scherm kunnen zien, net als het feit dat we een zeilboot zijn en dus voorrang hebben, zolang we niet in de shipping-lanes zitten. Als er even wat minder scheepvaart is wagen we het erop, loeven op en steken het verkeersscheidingsstelsel over, alles gaat goed! Als de dageraad zich aankondigt verbetert het zicht.
Maandag 27 juni, dag 11: Vandaag weer een prima zeildag. We verbazen ons erover dat de stroom mee zoveel sterker is in het Kanaal dan de stroom tegen. Mee krijgen we wel 3,2 knoop cadeau, de tegenstroom bedraagt max 1,6 knoop. En dat terwijl ons log wel goed gekalibreerd is, daar ligt het dus niet aan. Nou ja, maakt niet uit aangezien we meer van stroom mee dan tegen houden
In de middag wordt het voor het eerst echt zomers, we klappen de tent weg en zitten zowaar heel de middag in t-shirt en blote benen buiten in de kuip, heerlijk! Vandaag 150 mijl afgelegd dankzij de stroom in de goede richting. Op moment van publicatie van deze tekst is het 21.30 uur, we hebben de tijd aangepast aan de Nederlandse tijdszone, en we moeten nog 23 mijl naar de ingang van de haven van Boulogne. De wind zal over een paar uur helemaal verdwijnen voor een dag of wat, ideaal om dan lekker in een haven te liggen, de benen even te strekken, te douchen en te genieten van de Franse sferen met onvermijdelijk een baguette erbij. Daarna weer op pad voor het laatste stukje naar huis, misschien met nog een tussenstop in Duinkerke of Stellendam.
Aankomst in Boulogne om 0.25 uur, 11 dagen en 14 uur onderweg geweest sinds vertrek uit Terceira, Azoren. Aantal motoruren: 42.1 Aantal afgelegde zeemijlen: 1525 waarvan 135 cadeau door de stroming. Prima tocht gehad!