Vandaag zijn we aangekomen op Antigua na 38 mijl varen vanuit Deshaies, Guadeloupe. Bij aankomst wat regenachtig, maar inmiddels een wolkeloze hemel met bijna volle maan en lekker zwoel. We liggen samen met zo’n 30 andere boten voor anker in English Harbour, Freemans Bay. Heel leuk dat Gallinago, Andiamo en Zen Again er ook liggen, morgen samen party on the beach, gezellig! We merken al goed dat Antigua zich aan het opmaken is voor de jaarlijkse sailingweek die komende zaterdag begint. Over de baai klinken de zware basdreunen en bijbehorende muziek uit de partytent bij de jachthaven. Een goed P1030560gesprek kun je er niet bij voeren.

P1020677Gisteren afscheid genomen van mn vader en zn vrouw Cora, die 9 dagen bij ons aan boord zijn geweest. We ontmoetten elkaar een dikke week geleden in de haven van Pointe-a-Pitre, nadat we een hele ochtend hadden geprobeerd de afvoer van de toilet te repareren, met beperkt succes. Wel konden we een tijdelijke oplossing verzinnen.

Meteen de ongezellige haven verlaten en lekker voor anker achter het rif, onder de rook van de stad. De volgende dag zijn we naar de Saintes gevaren bij vlagerige wind en tussen dikke buien door. We vonden een prachtig ankerplekje in Marigot baai, waar we vrijwel de enigen waren. Vier dagen zijn we bij de Saintes gebleven, elke dag op een andere plek. Prachtig kunnen snorkelen en genieten van de tropische sfeer. Ondanks veel regen in de voorspellingen hadden we prachtig weer. Heel leuk was het weerzien met Andiamo, Gallinago en Iona. Met de laatste twee crews heerlijk geborreld op het strand bij Sugerloaf, P1020751leuk dat mn vader en Cora dit even konden meemaken, de gezelligheid met andere wereldcruisers. Na een paar mooie dagen zijn we langs de westkust van Guadeloupe naar het noorden gevaren. De stop bij Pigeon island, in het Jacques Cousteau marinereservaat, was enorm de moeite waard. Aan een mooring vlak bij de rotsen en dan prachtig snorkelen, een grote barracuda zwom tussen mij en mn vader door. Voor anker bij het stadje waar we vele schildpadden zagen zwemmen en er dus ook lekker mee gesnorkeld hebben. De volgende ochtend in de vroegte zagen we dat er 1 van de 2 moorings voor jachten was vrijgekomen bij pigeon island, lang leve de verrekijker. Meteen erheen gevaren en er vervolgens een heerlijke ochtend gehad, gesnorkeld in een prachtige onderwaterwereld zoals we nog niet vaak hebben gezien, zo gaaf dat onze gasten dit konden meemaken. ’s Avonds P1020749kwamen we aan bij Deshaies, het stadje waar onze wegen weer zouden scheiden. Op 18 april was mn vader jarig, leuk om te organiseren dat het ontbijt om 7 uur aan boord werd gebracht, verse croissants, pains au chocolat en baguette. Met zn vieren nemen we de bus naar Point-a-Pitre om de huurauto weer op te halen, een prachtrit van anderhalf uur, vrijwel helemaal langs de kust. Nog even ons hart ophalen in de Géant en Carrefour, handig om met de huurauto even wat zware boodschappen te kunnen doen. Dan via de mooie route dwars door het tropisch regenwoud weer terug naar de ankerplek, maar niet zonder te stoppen bij een waterval midden in de tropische begroeiing. We besluiten de verjaardag met een goede bbq en bijpassende Zuid-Afrikaanse wijnen, speciaal voor deze dag bewaard. Dinsdagochtend is het zwaar bewolkt en regent het regelmatig. Wat hebben we dan toch geluk gehad met al dat prachtige weer van de afgelopen week! We nemen afscheid van Ruud en Cora met een tevreden gevoel, ze hebben echt kunnen proeven van het cruisersbestaan. Bedankt voor de gezelligheid, allebei!

Diezelfde middag hebben we ons aan de vieze klus gewaagd; we hebben de vuilwatertank uitgebouwd en helemaal schoon gemaakt van binnen. De details zal P1020792ik u besparen. Indrukwekkend hoe smal het lumen was van de opstijgende buis, ongelooflijk dat de zaak niet eerder verstopt is geraakt. Gelukkig hadden we de buis vorige week vol azijn gegoten en afgesloten, waardoor we de laag urinesteen er met redelijk gemak af konden schrapen, hoewel het nog een hele klus was om de nauwe buis geheel vrij van de afzetting te krijgen, door het mansgat heen. Brrrr, wat een vies karwij! Maar daarom ook extra trots toen alles weer op zn plek zat, we kunnen er nu weer jaren tegen!

Vandaag na aankomst de boot lekker schoongemaakt. Het beddengoed en handdoeken hadden we gisteren al laten wassen en drogen, dus in feite zijn we weer klaar om de volgende gasten te gaan ontvangen. Morgen vliegen Xander, Marina, Daniël en Menno via London naar Antigua om ons vrijdagavond te komen vergezellen voor een week, superleuk! We kijken er enorm naar uit. Ondertussen houden we het weerpatroon op de Noordelijke Atlantische Oceaan goed in de gaten, want na vertrek van Xan&co gaan we ons klaarmaken voor de grote oversteek naar de Azoren, dan is de thuisreis gevoelsmatig echt begonnen.